Comments

marți, februarie 12, 2013

Obiceiuri culinare sanatoase

Posted by at 14:46 Read our previous post
Asta ca tot n-am detaliat eu mai nimic despre ce am invatat pe timpul sederii noastre pe taramuri frantuzesti...  Si-au fost destule lucruri noi. 

Nu e nevoie decat sa spun "bucataria frantuzeasca" si intelegeti clar ca inghit in sec in momentu' asta. Acu, poate am sa fac si o parte a doua in care sa vorbesc despre felurile noi de mancare incercate acolo, desi nu cred ca are rost sa mai demonstrez si eu ca mancarea lor e delicioasa. Vreau sa vorbesc acum despre obiceiurile lor in ceea ce priveste luarea mesei


1. Ore fixe - exista ore bine definite in care TOATA familia (fara exceptie - asta ca sa mai subliniez o data) se asaza la masa. Pe timpul sederii noastre acolo, ne-au fost iertate absentele de la mesele de dimineata (pentru care nu m-as fi trezit nici sa fi venit cu tancu'), dar ne-am trezit zilnic la 10 pentru a prinde pranzurile (nu, nu m-as fi trezit de bunavoie nici la 10, nici la 11 si nici la 12; poate dupa...)

2. Cate putin din toate - diversitate in cantitati mici. Asta le e deviza. Se incepea cu aperitive (crocantele, bruschete, alune, covrigei, biscuiti etc), urma un polonic de supa crema (zau ca era doar un polonic - pana si eu mancam!), felul principal de mancare (trebuia sa existe carne si legume; fierte sau la cuptor, in niciun caz nu prajite. Nu-mi amintesc sa fi mancat ceva prajit cat am stat acolo...), apoi urma branza (pe un platou mare erau asezate o gramada de sortimente de branzeturi din care fiecare-si lua cate putin. Mentionez ca am mancat niste feluri de branza absolut delicioase, dar nu m-am atins de sortimentele cu mucegai. Miresului, in schimb, ii plac toate.), apoi desert (variatiuni pe chestiute delicioase), si intr-un final fructul (se aducea un ditamai cosul cu o gramada de fructe, se aseza in locul platoului cu branzeturi si toata lumea continua sa manance). Astfel o masa cuprinde toate vitaminele, mineralele, lichidele de care corpul are nevoie. 


3. La feluri diferite de mancare, un alt soi de bautura. Am enumerat eu acolo 6 feluri de mancare ce faceau parte dintr-o masa obisnuita. Pentru fiecare in parte exista un alt soi de bautura - in principiu variatiuni de vin. Sa-mi fie cu iertare, dar eu nu le am cu astea mai deloc si am baut doar apa sau cola (shame on me!), asadar nu pot da detalii. 

4. Intre mese, serviti un ceai! Intre masa de pranz si masa de seara, din nou TOATA familia se asaza la masa si se serveste ceai sau cafea si biscuiti. Iar inghit in sec acum amintindu-mi cat de deliciosi erau biscuitii... 

Cu ce credeti ca am ramas eu si al meu Mires din toate aceste reguli de aur? Cu mai nimic... Totusi, a prins treaba cu fructul dupa masa si chiar a devenit o necesitate. Pana sa merg in Franta, mancam foarte rar portocale (cred ca decat de sarbatorile de iarna). Acolo am redescoperit pasiunea pentru ele si de cand ne-am intors acasa, portocalele nu ne lipsesc. 

Bon appétit!

12 comentarii:

  1. Asa e, au un alt stil, da' noi avem o viata mult prea agitata si complicata ca sa ne mai gandim si la astfel de lucruri.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Foarte corect. La ei, de exemplu, la ora mesei nu e nimeni pe strada, iar magazinele sunt inchise. Chiar toata lumea e la masa! Este ceva la nivel national, nu doar la familia unde am stat. Am apreciat foarte tare lucrul asta. :) La noi... nici sa nu incep! :)))

      Ștergere
  2. Eu iti recomand sa incerci ceaiul negru chinezesc, crede-ma merita!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Notat pe lista! :D Mi-am propus sa incerc cat mai multe tipuri de ceaiuri, desi marturisesc ca am ceva dubii in privinta ceaiului negru. Nu stiu de ce tot am impresia ca e foarte amar, desi n-am baut niciodata. :D

      Ștergere
  3. Fructele si ceaiul verde nu ne prea lipsesc nici noua! :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Astea-s niste lucruri foarte bune! :D Eu incerc sa tin cat mai diversificata lista de ceaiuri. Imi place sa experimentez. :D

      Ștergere
  4. Interesante obiceiurile culinare franceze, tot ce ai povestit tu este pe gustul meu. Mai ales platoul cu branzeturi. Dar bine ca ai precizat: fara mucegaiuri. :)) :P

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)) Nu m-am incumetat sa gust. Miresului ii place foarte tare si a inceput sa caute si pe la noi. Eu tot nu-s convinsa... :)))

      Ștergere
  5. Scump, scump... dincolo era mai ieftin...

    de obicei ore fixe (am zis de obicei)... dar eu mănânc cam dezordonat. Aşa că... scump, scump... :))))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cum adica, bre, dezordonat? :))) Cat despre partea cu "scump", n-as prea zice, sincer. Si sa-ti explic si de ce. Noi mancam mult dintr-un singur fel de mancare. Ei mananca putin din fiecare. Se compenseaza una cu alta cu siguranta. In plus, avantajul de a avea toate substantele necesare corpului la o singura masa este un avantaj de necontestat. :D

      Ștergere
  6. Aceleasi obiceiuri le-am intalnit si la italieni. Si cred ca ele ii ajuta sa ajunga la 80-90 de ani fara probleme. Vedeam femei de 80 de ani conducand masini, pedaland grabite pe biciclete, mergand la sala si la coafor, in vreme ce femeile noastre, la varste mult mai mici, devin delasatoare, au toate bolile pamantului si si-au pierdut pofta de viata.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Corect, corect!! Acolo era normal sa faci sport sau cel putin o plimbare. Erau ore la care deja ne invatasem sa vedem biciclisti sau oameni facand jogging si apoi mai era eterna pereche de indragostiti (aveau in jur de 55 - 60 de ani cred) care in fiecare zi avea acelasi drum pentru plimbare. :D Ei traiesc sanatos. Este modul lor de viata, nu este ceva impus. Asta mi se pare cel mai impresionant... Acu... trebuie sa ai si conditiile necesare unui astfel de trai. La noi foarte multa lume (ca sa nu zic "majoritatea") stau la munca peste orele de program, nu le este permis sa manance la ore fixe, ba chiar uneori nu au timp sa manance deloc si tot asa... :(
      Zi frumoasa! :)

      Ștergere

Comentez eu:

© Andera scrie is powered by Blogger - Template designed by Stramaxon - Best SEO Template